Marzena Zębalska „Ocenianie w wychowaniu fizycznym”
Kontrola i ocenianie ucznia jest jedną z najtrudniejszych czynności nauczyciela w procesie nauczania i uczenia się – w tym szczególnie z wychowania fizycznego. Ocena ma mobilizować do permanentnego doskonalenia własnej sprawności ogólnej i specjalnej, kształtować właściwe postawy prozdrowotne na całe życie (Śmiglewska 1997). Nadrzędne zadanie spoczywające na nauczycielu to określenie celów kontroli i oceny oraz rzetelnych i jednoznacznych kryteriów. Do obowiązków każdego nauczyciela jest dokładne zapoznanie uczniów na jednej z pierwszych lekcji w roku szkolnym z wyraźnie sprecyzowanymi i szczegółowymi kryteriami oceniania oraz wymaganiami edukacyjnymi, wynikającymi z realizowanego programu nauczania. Istotne jest również wyraźne określenie sposobów sprawdzania osiągnięć uczniów. Ze względu na szczególny charakter przedmiotu wychowania fizycznego, w procesie nauczania ocenie powinny podlegać następujące obszary: - poziom i postęp sprawności fizycznej - poziom i postęp umiejętności ruchowych - wiadomości z zakresu kultury fizycznej - zachowania i postawa względem kultury fizycznej i własnego zdrowia Kontrola i ocena procesu wychowania fizycznego powinna służyć: - wdrażaniu do systematycznej samokontroli i samooceny rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej, - obiektywnemu pomiarowi osiągnięć ucznia, - podsumowaniu efektów pracy nauczyciela, - zainteresowaniu rodziców zdrowiem i stanem rozwoju fizycznego dziecka, Ocenianie powinno: - zapewnić uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o poziomi i postępie osiągnięć edukacyjnych, uzdolnieniach i trudnościach, - pomagać uczniom w samodzielnym kierowaniu własnym rozwojem, - motywować uczniów do dalszej lepszej pracy Na ocenę semestralną i końcoworoczną wpływ powinny mieć: - - 50% oceny z wychowania fizycznego stanowić powinna aktywność na zajęciach, frekwencja, wkład w samodoskonalenie, samokształcenie, pogłębianie wiedzy z zakresu kultury fizycznej, zmiany postaw i zachowań, - - 25% to indywidualna ocena poziomu i postępu rozwoju sprawności fizycznej, - - 25% to indywidualna ocena stopnia postępu i opanowania umiejętności ruchowych Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególny sposób brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć. Ocenie szkolnej podlegać powinny jedynie te właściwości, które są efektem pracy nauczyciela i ucznia. Nauczyciel powinien za pomocą obiektywnej i sprawiedliwej oceny zachęcać uczniów do rzetelnej pracy i zaangażowania. Opracowała: mgr Marzena Zębalska
|